maanantai 3. kesäkuuta 2013

Tuuletusta mielen talossa



Monesti ajatellaan, ettemme me pitkälti yli 50-vuotiaat oppisi enää mitään uutta, vaan olisimme jämähtäneet vuosikymmeniä vanhoihin taitoihimme ja tottumuksiimme. Varmasti niin monesti onkin, mutta uusiin asioihin paneutuneet ihmiset ovat usein osoittaneet tuon luulon olevan virheellisen.
Olen jo jonkin aikaa pannut oppimiskykyäni koetteelle opiskelemalla Macin, iPhonen ja iPadin ohjelmointia. Käytän joka päivä osan ajastani Objective-C -ohjelmointikielen ja Xcode -ohjelmointiympäristön parissa. Vähän kerrallaan olen päässyt aihepiiriin sisään. Haaveenani olisi joskus rakentaa yksinkertaisia ohjelmia tukemaan yritykseni toimintaa ja ehkä parhaassa tapauksessa tuomaan suoranaista hyötyä asiakkaillenikin. En kuitenkaan stressaa itseäni vielä hirmuisesti konkreettisilla tavoitteilla. Itse opiskeluprosessi on tällä hetkellä pääasia. Vaikka toisaalta minun on myönnettävä, että mielessäni pyörii muutamia mielenkiintoisia sovellusideoita.
Jotkut vanhat opiskelutoverinikin ovat astuneet viime vuosina takaisin “koulun” penkille ja ryhtyneet jatkamaan aikoinaan kesken jääneitä opintojaan.  Luulen heilläkin motiivina olevan paljolti omien rajojensa hakeminen. Saatu elämänkokemus auttaa heitä varmasti asennoitumaan opintoihinsa eri tavalla kuin nuorempana. Asiat lonksahtavat helpommin laajempiin kokonaisuuksiin eivätkä ole niin sirpaloituneita kuin aikoinaan.
Olen huomannut, että ihmismieli on kuin talo, jossa on paljon huoneita. Jokaisella huoneella on oma sisältönsä ja tehtävänsä. Kaikista huoneista johtaa ovia toisiin huoneisiin ja niiden kautta tätä sisältöä voidaan liikutella. Nuoremman ihmisen talo on pienempi ja sen sisältöä on hankalampi siirtää. Se saattaa juuttua joihinkin ahtaisiin pullonkauloihin. Vanhemmalla ihmisellä sisällöt ovat jokseenkin selvästi määritelty ja kaikella on oma paikkansa. Mutta tarpeen vaatiessa muutto talon sisällä voidaan myös suorittaa kätevästi. Siitä ei oteta enää turhaa stressiä. Nuoremman ihmisen mielessä kaikenlaiset isommat muutokset ovat helposti kriisin paikkoja. Asioita on vielä vaikea suhteuttaa toisiinsa. Oppiminen on juuri tällainen muutto, joka edellyttää ikkunoiden avaamista, tavaroiden järjestelyä ja turhan siirtämistä sivuun. Samalla on myös tilaa raivattava uusille asioille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti